3: Hoe maak je een digitale strategie?

Als vervolg op stap 1 waar je de positie van de organisatie in de markt hebt geanalyseerd, ga je strategische keuzes maken. Als blijkt dat je onder de maat of gemiddeld scoort dan is het goed om je strategie te herzien. Je strategie gaat namelijk bepalen hoe je denkt je positie in de markt te verbeteren. Je kan namelijk goed je doelen bepalen, aangezien je weet waar je vandaan komt. Het formuleren van je strategie is zeer cruciaal voor de bepaling van je succes, vandaar dat je dit zorgvuldig moet aanpakken. Een strategie helpt je met het formuleren van een missie (een richting voor de lange termijn). Het heeft ook effect op je operationele doelstellingen (online doelstellingen), aangezien die wel in lijn moeten zijn met je missie. Een goed hulpmiddel is de Golden Circle van Simon Sinek, het model helpt je de grondreden voor je bestaan te verduidelijken. Die grondreden zorgt ervoor dat je je eigen kracht (of wens) als uitgangspunt gebruikt voor je strategie. Als je dat doet, dan weet je dat je vanuit je eigen unique selling point gaat redeneren. In dit hoofdstuk worden de verschillende tools besproken die je helpen bij het formuleren van een strategie (en het operationeel maken van je strategie).