Die 7 stappen klinken logisch en makkelijk, maar het wordt pas echt waardevol als het ook overeenkomt met de praktijk. Hoe doe je dit? Dat kan aan de hand van de volgende manieren:
Praat met je collega’s en kenners van de markt – Vraag aan hen wat ze allemaal over je klant weten en zet dit op papier.
Houd klantinterviews – Vraag je klanten hoe zij tot bepaalde keuzes zijn gekomen. Wat vinden zij irritant bij aankopen en wat vinden ze echt fijn?
Doe een algemene doelgroep analyse – Met behulp van een aantal algemene segmentatie-criteria krijg je een goed beeld van je doelgroep als geheel.
Doe een online analyse van je doelgroep – Probeer een aantal personen uit je doelgroep op de social media kanalen te vinden. Welk gedrag vertonen zij? Zijn er zaken die overeenkomen met de gehele groep?
Analyseer het gedrag van je doelgroep – Hier kan je denken aan zaken zoals kooptype (motivatie van de koop, prijs, gemak of kwaliteit), koopbereidheid (in welke fase bevinden de klanten zich en welke verwachtingen hebben ze), levenscyclus (in welke fase bevindt je doelgroep zich?).
Bekijk online gedrag van de doelgroep – Wat zie je terug in de statistieken van je digitale marketing kanalen: Hoelang blijven ze op de website? Wanneer bezoeken ze de website? Waar komen ze vandaan? Wat vinden ze aantrekkelijke content?
Een UX design van een website is niet altijd makkelijk om te maken, maar persona’s zijn zeker de eerste stap daartoe. Als je een gebruikersgericht design wilt hebben, dan moet je wel op de hoogte zijn met de wensen en gebruiken van je doelgroep/gebruikers. Dat probeer je in beeld te krijgen met een persona, maar een echte vertaling wordt hierbij nog niet gemaakt richting de website of app. Als vervolg hierop kan je op basis van je persona een user story (of meerdere user stories op basis van de verschillende motivaties) een user scenario, use case en user flow opstellen. Deze tools helpen je om de handelingen van een persona te beschrijven en verbeteringen te formuleren. Meer uitleg hierover krijg je in de volgende topic.
Deze website gebruikt cookies om de ervaring te verbeteren. We gaan er vanuit dat je dit toestaat, maar je kan de cookies ook weigeren. Cookie instellingenACCEPTEER
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Inloggen
Voor toegang tot deze training is inloggen vereist. Voer hieronder je gegevens in!